Både samboeren min og jeg er opptatt av å være sunne. I ukedagene spiser vi det vi kaller for hverdagsmat, som gjerne er sunne, litt magrere og varierte matretter, mens vi er ikke like nøye på det i helgene. Når det er sagt så er det aldri noe i veien for å spise en sashimisalat på en lørdag, men har vi lyst til å lage en pizza så er det akkurat det vi gjør. En skikkelig god hjemmelaget pizza er det for øvrig ikke sjelden vi spiser i helgene, og en av favorittene mine er denne hvite pizzaen med skinke og chorizo. Ingen slankemat, men er viktig å skille mellom hverdagsmat og helgemat.

Selv om kosthold er en svært viktig del av det å være sunn, så er det vel så viktig å være fysisk aktiv. Helsedirektoratet anbefaler 30 minutter aktivitet for voksne og 60 minutter for barn om dagen. Fysisk aktivitet fremmer helse, gir overskudd og er et viktig og veldokumentert virkemiddel i forebygging og behandling av over 30 ulike diagnoser og tilstander (Kilde: Helsedirektoratet).

Tilpasset trening

Jeg er nok mye mer aktiv enn dette, med daglige faste treningsøkter, lufteturer med Felix, og generelt glad i å være i fysisk aktivitet. Men selv om dette er treningsformer som passer meg, og gir meg ekstra motivasjon i hverdagen, så betyr ikke det at du må dra deg bort på treningssenteret flere ganger i uka eller presse deg gjennom lange løpeturer. Vi har alle dager hvor det er litt ekstra tungt å komme seg på trening, men generelt sett skal trening være gøy og motiverende! Dersom du ikke trives med treningsformen vil du oppleve at trening blir et ork og er gir deg ikke det overskuddet og gleden den bør gjøre. Turer i skog og mark, utforske ukjente deler av byen, gruppetimer, klatring, lufte bikkja eller tilby deg å lufte nabobikkja, svømming, dansekurs etc – det finnes utallige andre former for fysisk aktivitet. Her i Oslo finnes det blant annet også Tufteparker, sommerpark på Tryvann (som er overraskende gøy og tungt), flotte turområder i marka med flere betjente hytter mm.

Treningsapper og gadgets

Fitbit - DashboardTrenger du litt ekstra motivasjon til treningen så finnes det både apper og devicer som kan være med å motivere. Når jeg løper bruker Runkeeper til å holde oversikten over treningsøkten. For meg er det ekstra motivasjon å se at jeg har forbedret tiden fra forrige uke, eller at jeg har tilbakelagt en rekordlang distanse. Det finnes mange andre slike treningsapper, som Endomondo og Strava, så her er det bare å finne sin favoritt. Nå nylig kjøpte jeg meg en Fitbit, som er en aktivitetsmåler som både måler og kan minne på meg om aktivitetsnivået (eksempel skritt og distanse) gjennom en dag, hvor mye og godt du sover, måler pulsen din kontinuerlig. Basert på pulsen greier den også å forutsi hvor mye du forbrenner i løpet av en dag. Selv ble jeg svært overrasket over å se at jeg til tider har hvilepuls på under 40 slag i minuttet, og at gjennomsnittlig hvilepuls ligger midt på 40-tallet.

Treningsmusikk

Musikk er også en viktig del når det kommer til løpetrening. Noe av det jeg kan finne mest glede av er å hive på meg noen joggesko og ta en rolig løpetur innover en grusvei eller skogssti, med treningsspillelisten på øret. Musikken skal være litt upbeat og gi meg lysten til å bare gi det lille ekstra. Hva man liker å høre på varierer nok veldig, noen liker rock, andre klassisk, og jeg liker å høre pop-ish. Hvis du er nysgjerrig på Spotify-listen min så kan du for øvrig sjekke den ut under.