Jeg lever med den livsfilosofien at når det er jul, påske eller andre høytidsdager/feiringer så skal det være lov å skeie litt ut på kostholdet. Og selv om jeg har kost meg maksimalt i påsken, med mye god mat og godteri, så blir det deilig å gå tilbake på de gode og sunne hverdagsvanene igjen. Her er noen tips til sunne og gode hverdagsmiddager som kan nytes med ekstra god samvittighet. At de fleste middagene på denne listen ikke tar mer enn en halvtime å lage er også et ekstra pluss når det kommer til hverdagsmiddager.

 

10 sunne middagstips

Lakseburger med mango- og eplesalat

Lakseburger med mango og eplesalat

Lakseburger er en av favorittmiddagene hos oss, og også gjengangeren på menyen når vi får middagsbesøk. Jeg pleier ofte å servere lakseburger sammen med mango- og eplesalat og hjemmelaget tzatziki.

Sunn hverdagstaco i salatskåler

Sunn hverdagstaco

Dropp tacoskjell til fordel for salatblader og erstatt seterrømmen med kesam eller ekstra lett rømme. Da sitter du igjen med en sunn og god tacovariant, som kan nytes med god samvittighet midt i uka.

Laks med ratatouille

Laks med ratatouille

Laks og ratatouille er bare så utrolig godt sammen. Retten er også veldig enkel å lage, og pleier å være serveringsklar i løpet av en halvtime.

Kyllingfilet med mango- og eplesalat

Kyllingfilet med mango- og eplesalat

Kylling med mango- og eplesalat er en utrolig god kombinasjon. Har du ikke forsøkt det før, så anbefaler jeg deg på det varmeste å gi retten en sjans.

Rask nuddelsuppe med kylling

Rask nuddelsuppe med kylling

Har du noen halvslappe grønnsaker liggende i kjøleskapet så er dette den ideelle middagen for deg. Den er kjapp og enkel å lage, og du kan også benytte anledningen til å kvitte deg med noe av det som har blitt liggende i kjøleskapet gjennom påsken.

Sashimisalat med laks og avokado

Sashimisalat med avokado og mango

Når jeg ønsker å bruke minimalt tid til matlaging ender ofte valget på sashimisalat eller sashimi. Her gjelder det bare å få kuttet opp laksen i passende skiver, skylle og kutte litt salat og grønnsaker, og lage en soyasaus. Middagen er klar på ca 15 minutter.

Wok med chili og banan

Wok med karbonadedeig og cashewnøtter

Vanligvis bruker jeg rene kjøttstykker av kjøtt eller fisk når jeg woker, men det er ikke noe i veien for å bruke karbonadedeig. La en enkel wok med karbonadeig med et dryss av cashewnøtter.

Sashimi i salatskåler

Sashimi  i salatskåler

Sashimi av laks er bare så utrolig godt, så her kommer nok et sashimitips. Server laksen i salatskåler, ha over soyasaus og sesamfrø, og du har laget en sunn og enkel hverdagsmiddagpå cirka 15 minutter.

Indrefilet av svin med appelsinsaus

Indrefilet av svin med appelsinsaus

Denne middagsretten er særlig perfekt dersom du har noen ekstra appelsiner fra påsken. Ha grønnsaker i ovnen sammen med indrefileten, og du har rikelig tid til å lage en appelsinsaus mens du venter på at middagen skal bli ferdig.

Gulrotsuppe med torsk, ingefær og chili

Gulrotsuppe med torsk, chili og ingefær

Denne gulrotsuppen har gjentatte ganger høstet mye skryt når vi har hatt besøk, og er blant de første oppskriftene jeg la ut på bloggen. Suppen er fortsatt populær i dag, og kommer nok på ukesmenyen  her hos oss om ikke så alt for lenge.