De siste ukene har lysten til å lage middag rett og slett forduftet. Dette til tross for at jeg ikke fungerer uten middag, og jeg greier ikke å yte mitt beste (mentalt eller fysisk) dersom jeg ikke får i meg et varmt måltid i løpet av dagen.

Jeg er ikke så bekymret for bloggens fremtid, for jeg vet at dette bare er en fase som skyldes at det er litt mye som skjer både på jobben og på hjemmefronten akkurat nå. Det er litt som det er med meg og matlaging, jeg liker ikke å lage mat bare til meg selv og jeg må også føle at jeg har overskudd dersom jeg skal ha glede av matlaging. Det er altså ingen dramatikk, og matgleden kommer nok tilbake så snart jeg føler jeg har fått hodet over vannet igjen. Inntil da forsøker jeg å gjøre hverdagsmaten enklest mulig og heller bruke helgene eksperimentere på kjøkkenet. Noe inspirasjon finner jeg på bloggen under Middag under halvtimen, og utover dette så blir det mange lettvinte utveier. Og så har jeg jo også samboeren som også bidrar på kjøkkenet gjennom uken!

Har du det av og til på samme måte, at du enten ikke har kapasitet eller lysten til å lage mat rett og slett fordufter? Tips meg gjerne om enkle og sunne middagsretter i kommentarfeltet under, kanskje havner noe av dette på menyen min utover uken!

Her er noen av mine sunne middagstips som kommer godt med når man ikke orker å lage mat. Stikkordet er liten innsats, kort tilberedning!

 

KREMET LAKSEPANNE

Stek noen skiver laks i en varm stekepanne. Tilsett litt crème fraîche, chutney og krydder og la det putre til laksen er gjennomstekt. Serveres sammen med en enkel salat eller annet ønskelig tilbehør.

Laksepanne med kremet mango chutney servert med salat
Laksepanne med kremet mango chutney servert med salat

 

EASY PEASY HVERDAGSWOK

Lag wok av frosne wokgrønnsaker, ferdigstrimlet kylling og den woksausen du ønsker. Fordelen med å kjøpe frosne grønnsaker er at de på vinterhalvåret viser seg å være mer næringsrike enn de ferske, men tilgjengjeld så synes jeg at woken fort kan bli litt mer soggy. Om du har litt overskudd til å kutte opp grønnsakene så kan du jo teste denne woken med chili og banan.

 

LETTVINT TORTILLAPIZZA

Bruk rester av pizzasaus, tomatsaus eller kjøp et ferdig glass. Smør sausen utover tortillaslefser, og følg på med ost, spekeskinke/karbonadedeig, kanskje litt paprika eller cherrytomater (eller hva annet du måtte foretrekke). Stek tortillasene på høy varme i ovnen til osten har smeltet. Serveres umiddelbart med et dryss ruccola.

Lettvint tortillapizza med spekeskinke
Lettvint tortillapizza med spekeskinke

 

OVNSBAKT LAKS

Ovnsbakt laks er en klassiker når jeg ikke finner noe fornuftig til middag. Kjøp laks på butikken, skvis over litt sitron, kanskje litt chili, ingefær og salt. Hiv i ovnen i 12-15 minutter og server med en ferdig salat og litt kesam eller lettrømme.

Ovnsbakt laks med chili, ingefær og sitron

 

SASHIMI MED LAKS

Sashimi kan også være utrolig lettvint middagsmat. Ingen steking eller koking og er serveringsklar på få minutter.

Sashimi av laks

 

STEKT KARBONADEDEIG MED SALAT

Krydre litt karbonadedeig med salt, pepper og eventuelt andre krydre. Form del enten som en burger eller del den opp i mellomstore biter. Stekes i en panne til den er godt gjennomstekt, serveres med salat, gjerne på en skive med grovt brød.

 

OVNSPANNEKAKE

Mens pannekake ofte kan bli litt for langtekkelig (tar ofte litt tid å steke alle pannekakene), så er ovnspannekake desto enklere. Smell røren i en ildfastform, gjerne sammen med bacon eller stekeskinke, og server så snart pannekaken er ferdigstekt.

Ovnspannekake med spekeskinke