Ukesmeny september 2018
Ukesmeny september 2018

Jeg har laget min første ukesmeny! Og det er ikke hvilken som helst ukesmeny, men en ukesmeny satt sammen med tanke på å bruke opp råvarene. Det er sikkert ikke ukjent – man lager middag og igjen sitter man med en halv pose spinat, squash, og en rekke andre grønnsaker som man mer eller mindre glemmer av i grønnsaksskuffen. Derfor har jeg satt opp en ukesmeny som jeg håper skal gjøre det litt enklere å få brukt opp råvarer som ikke har for lang holdbarhet. Det er både billigere for deg, og bedre for miljøet. En del basisvarer med lang holdbarhet og/eller som blir brukt jevnlig har jeg ikke så stort fokus på, siden disse gjerne kan ligge på ukesvis ut å ta noen skade av det

Det er vanskelig å garantere at du får brukt opp absolutt alle oppskriftene når du følger ukesmenyen, så jeg har etter beste evne også forsøkt å komme med tips og innspill til hvordan du kan variere oppskriftene for å få utnyttet råvarene mest mulig. Les derfor hva jeg har skrevet på hver av dagene før du klikker deg inn i oppskriften, her er det mange gode tips å hente.

Siden dette er min aller første ukesmeny så setter jeg utrolig pris på din tilbakemelding. Det er veldig mye arbeid å sette opp slike ukesmenyer, og jeg rekker ikke å sette opp ukesmenyer til hver uke. Derfor blir det heller litt færre ukesmenyer, så håper jeg den faller i smak. Kommenter gjerne i kommentarfeltet nederst på siden, bruk kontaktskjemaet eller legg igjen en kommentar på Facebook.

Jeg vil gjerne se maten du lager fra ukesmenyen og blir kjempeglad om du enten tagger noen av oppskriftene dine med #detgladekjokken på Instagram eller kanskje legger ut et bilde på Facebooksiden min, eller på Kjøkkenpraten som er en lukket gruppe.

 

Middagsuken

MANDAG – Pytt i panne

Start uken med å kvitte deg med leftovers fra forrige uke. Kanskje er du så heldig at du har en hel middag du bare kan varme opp, eller har du kanskje noen grønnsaker liggende i grønnsaksskuffen? Litt slappe grønnsaker er perfekte å bruke som ingrediens i pytt i panne eller i en middagsomelett. Rester av paprika, løk, vårløk, sellerirot, kålrot mm, det finnes finnes ingen fasit på hva du kan ha oppi. Ta utgangspunkt i denne oppskriften på pytt i panne med sweet chili og karbonade, og lage din egen vri på middagen.

 

TIRSDAG – Lettvint chili con carne

I denne lettvinte tex-mex inspirerte gryteretten har jeg brukt mye tørkede krydre, både fordi disse har lengre holdbarhet og fordi skal være ekstra lettvint å lage denne chili con carne varianten. Du sitter kanskje igjen med både tomatpuré, en halv lime og chili, men kast de for all del ikke. Disse får du bruk for litt senere utover uken.

Enkel chili con carne
Enkel chili con carne

 

ONSDAG – Laks med kokosris og mangosalat

Laks med kokosris og mangosalat er en rett som er lett og like, og en av mine personlige favoritter. Når du har laget denne retten sitter du sikkert igjen med en litt granatepler, agurk, persille, og vårløk. Disse kommer godt med litt senere utover uken.

Ovnsbakt laks med kokosris og mangosalat
Ovnsbakt laks med kokosris og mangosalat

 

TORSDAG – Hjemmelaget tomatsuppe med egg

Ukens vegetarmiddag havnet i akkurat denne menyen på en onsdag, og er en enkel hjemmelaget tomatsuppe med egg. Her får du buk for siste rester av både tomatpuré og chili fra tirsdagens middag. Skulle du ha litt stangselleri, noen dvaske gulrøtter eller en halv løk liggende, så er det også nydelig i tomatsuppe.  Jeg anbefaler også å tilsette enten litt kokt makaroni eller servere suppen med litt grovt brød ved siden av.

PST! Resten av basilikumplanten kommer forresten godt med senere.

Hjemmelaget tomatsuppe
Hjemmelaget tomatsuppe

 

FREDAG – Poke bowl med mango, avokado og granateple

Da du serverte laks med kokosris og mangosalat på onsdag så ble du sittende igjen med litt av hvert, i tillegg til at du sikkert har en hel mango som du gjerne vil bruke før den begynner å bli bløt. I denne poke bowl-oppskriften får du brukt opp den siste mangoen, en halve agurk og granateple fra onsdag, samt noen flere vårløk. Du har kanskje også en halv lime fra tirsdagens con carne, som egner seg godt i denne fiskeretten.

Det beste av alt er at denne poke bowl oppskriften er helt fantastisk god, og har fått utrolig mange hyggelige kommentarer fra både kollegaer og venner. Så om du ikke har smak den enda er det på høy tid!

Poke bowl med mango, avokado og granateple
Poke bowl med mango, avokado og granateple

PSST! Får du mye ingefær til overs så anbefaler jeg å bruke restene til å lage en spenstig ingefærshot. Det har kanskje ingen dokumentert effekt, men jeg synes det er veldig deilig å ha en klunk i appelsinjuicen.

 

LØRDAG – Pizza med kjøttboller og vårløk

Hva blir vel en helg uten pizza? I denne varianten har jeg laget tomatsausen ekstra smakfull med soltørkede tomater, og lagt på noen spanske kjøttboller. I denne oppskriften vil jeg at du skal gjøre en liten twist på pizzasausen. Istedenfor å bruke et lite glass med soltørkede tomater så synes jeg at du kan bruke et halv stort glass istedenfor. Resten av glasset får du bruk for på søndagens kyllingsalat, sammen med resten av de hakkede tomatene. Har du fortsatt litt basilikum igjen så kommer det godt med til søndag.

Pizza med kjøttboller og vårløk
Pizza med kjøttboller og vårløk

 

SØNDAG – Kyllingsalat med rød pesto

Har du noen restegrønnsaker liggende fra tidligere denne uken  så er denne kyllingsalaten en kyllingsalaten en gyllen anledning til å kvitte deg med resten av grønnsakene fra tidligere denne uken. Jeg vil tro du kanskje fortsatt har litt reddik igjen, kanskje litt basilikum og noe mozarella, ellers er det bare fantasien som setter begrensninger. Den halve boksen med hakkede tomater fra lørdagens pizzaoppskriftn kan du forresten gjerne tilsette i den røde pestoen før du har i oljen.

Kylllingsalat med rød pesto
Kylllingsalat med rød pesto

 

FROKOSTTIPSET – Havrevafler med cottage cheese

Start dagen med deilige havrevafler. Vaflene er både grove og proteinrike, både smaker og metter godt. Nyt de med litt kesam/lettrømme og litt syltetøy.

PS! Har du litt cottage cheese til overs etter disse vaflene? Lag et enkelt mellommåltid bestående av cottage cheese, yoghurt og kanskje noen ferske frukt eller bær.

Nystekte havrevafler

 

UKENS DESSERT – Smuldrepai med blåbær

Det er ikke hver uke vi spiser dessert, men jeg følte at siden dette var min første ukesmeny så var det liksom noe som manglet uten en dessertoppskrift. Denne dessertoppskriften passer også veldig godt nå i høst, og smaker ekstra godt med litt vaniljeis ved siden av.

Smuldrepai med blåbær
Smuldrepai med blåbær